Spínač vybočení typ LH
Základní popis
Spínače vybočení dopravního pásu se nasazují na pásových dopravnících, aby se minimalizovalo nebezpečí poškození nebo zničení pásu při jeho vychýlení ze své dráhy. Může být použit i pro jiné pohyblivé části strojů.
Spínače vybočení s aretací je možné použít pro bezpečnostní obvody.
U uvedených typů lze využít dvoustupňovou signalizaci. První je využíván jako signál varování bočního vybočení a druhý následný spínací úhel zpravidla dává informaci k zastavení pásu. Zároveň u druhého stupně proběhne aretace páky. Kontakty druhého stupně je možné použít pro obvody nouzového zastavení.
Spínače se vyrábí s různými typy skříní podle jejich použití.
Základní značení |
Základní rozdělení |
Rozliš. |
Popis |
Orientační vzhled |
LHP... |
Polyester vyztužený skelnou tklaninou |
žlutá barva |
||
|
|
-VA |
Nerezové provedení. Spínač určený pro korozivní prostředí nebo s pákou L50 chemicky agresivní prostředí například výroba hnojiv. Žlutá barva |
|
-EX |
Spínač vybočení v provedení do prostředí s nebezpečím výbuchu prachu zóna 22 a nebo zóna 21. | |||
LHM... |
Šedá litina |
žlutá barva |
||
|
|
-EX |
Spínač vybočení v provedení do prostředí s nebezpečím výbuchu prachu zóna 22 a nebo zóna 21. |
|
NS-01... Výrobek ZAM |
Pevný závěr |
Spínač vybočení v provedení do důlního prostředí s nebezpečím výbuchu metanu a prachu. |
Spínač vybočení je vybaven jedním nebo několika spínacími kontaktními prvky. Každý kontaktní prvek obsahuje dva samostatné kontakty s nuceným vedením. Synchronizace kontaktů v kontaktním prvku je zajištěna mechanicky táhlem. Detaily ke kontaktním prvkům jsou k dispozici v záložce Kontakty spínačů DuK.
Spínače jsou vyráběny ve dvou skupinách s odlišnou stavbou vnitřního mechanismu pro kontaktní prvky. První skupina používá tzv. synchronizační mechanismus mezi mechanikou páky pro lanko a kontaktnmi prvky. Kontaktní prvky jsou vzájemně synchronizovány mezi sebou. Druhá skupina tuto synchronizaci nemá a pohyb páky je přes vačku přímo přenášen na kontaktní prvky.
Základní značení |
Základní rozdělení |
Rozliš. |
Popis |
Vzhled mechanismu |
LHPw... LHMw... |
Spínač se synchronizačním mechanismem |
není
|
Rozdíl sepnutí mezi jednotlivýmí prvky je 0° natočení páky. |
|
LHPEw... LHMEw... |
Spínač bez synchronizačního mechanismu tzv. "economy verze" |
písmeno E
|
Rozdíl sepnutí mezi jednotlivýmí prvky je od 0° do 2° natočení páky. |
Spínače vybočení s označením písmenem „V“ mají vždy dva kontaktní spínací prvky A a B, které spínají ve dvou úhlech natočení. Při vychylovacím úhlu I stupně viz. nákres následuje přepnutí kontaktů kontaktního spínacího prvku B. Při vychylovacím úhlu II stupně viz. nákres přepnou kontakty kontaktního spínacího prvku A. Maximální výchylka válcové páky je 75°. Jakmile se vybočení sníží pod uvedené úhly, tak příslušné kontakty se přepnou zpět.
U varianty spínače s písmenem „w“ se používá blokovací zařízení pro aretaci polohy spínače vybočení a to u kontaktního spínacího prvku A. Tento prvek je možné použít pro bezpečnostní obvod a popřípadě obvod nouzového zastavení. Je nutné si však uvědomit, jaká je požadována úroveň bezpečnosti obvodů nouzového zastavení a podle toho provést správné zapojení kontaktů. Popřípadě zvolit jiný typ kontaktního spínacího prvku A například se dvěma rozpínacími kontakty.
Spínač je vybaven spínacími kontaktními prvky s nuceným vedením. Synchronizace kontaktů v kontaktních prvcích je zajištěna mechanicky táhlem. Spínač má synchronizaci spínacích kontaktních prvků a rozdíl sepnutí je od 0° do 2,5° natočení páky.
Spínací úhly spínače bez synchronizačního mechanismu |
Spínací úhly spínače se synchronizačním mechanismem |
Ukázka instalace standardně dodávaných typů a typů s pákou na opačné straně
Symbol osy naznačuje působení pásu na páku a to vždy směrem ven od dopravníku. Není však podmínkou dodržet vždy osu mezi dvěma spínači naproti sobě kolmou k pásu dopravníku. Na vzdálenost vychýlení pásu má vliv úhel natočení páky válečku spínače. Nastavení úhlu může být u nastavitelných pák použitých spínačů na jednoum dopravníku různé.